ІВАН ЛИПА БРЕХАЙЛО ТА ПОМАГАЙЛО
Iде селом Брехайло, іде, підскакує, сюди й туди позирає, де б кращу
роботу собі знайти. А робота його не легка: щоб за спасибі можна було
поїсти, попити та ще й збрехати. Коли зирк - жінки редьку ріжуть. Воно
як тут і було.
Шур, шур - наблизився близесенько, вершу роззявило, губами заплямкало, очима заблимало, носом засопіло та й почало так: - А чи немає, люди добрі, чого-небудь у вас попоїсти? От уже три дні, як нічогісінько не їв.
- Зараз дали йому з'їсти, що Господь послав. Брехайло як наївся, то й нумо так: - А що се ви робите? - Як бачите, редьку ріжемо, - відповіли йому жінки. -
Е-е-е! Так отеє у вас така редька? Хіба ж се редька? Чорт зна що, а не
редька! Плюнути та розтерти! От у нас в Москві -от так редька! Треба
дрючка підкладати, кіньми з землі вивертати. От то так редька! То вже
справжня редька!
Почули таке жінки, та й зареготали, а далі на таку нахабну брехню і
розгнівалися, бо всяку брехню вважали за велике злочинство, тож тут же
Брехайла зв'язали і в холодну посадили. - От тобі, - кажуть, - московська редька! Сиди ж тут! Посидиш, і брехати покинеш!
Тільки впоралися з ним, коли суне Помагайло. Побачили жінки чужого чоловіка й кажуть собі: - А давай от у цього москаля запитаємо, чи правда воно, чи брехня з тієї нісенітниці московської? Питають: - А звідкіля, чоловіче. Бог несе? Московський!
- А чи росте у вас, у Москві, така й така велика редька? - Ой,
люди добрі, - ледве каже Помагайло, - я й балакати не можу й
тільки-тільки на ногах держуся, бо ось третій день, як і крихітки хліба
не було у мене в роті.
Зараз його нагодували, а тоді Помагайло й каже: - А, хазяюшки,
сказати вам по правді, цього не скажу, бо того діла не знаю. А от як
колись я йшов по Москві, так бачив своїми очима - бодай мені повилазили,
коли брешу - бачив, як семеро чоловік плавало по річці на одному
редьквяному листі.
- Дивно, дивно, - кажуть жінки. -Ще й божиться, ще й заприсягається.
Мабуть, правда, що по чужих краях дива ще не перевелися. Коли так, то
треба відпустити того. Порадились от так, згодилися й сказали
відпустити. Вийшли разом Брехайло та Помагайло за царину, обнялися
собі, як рідні брати, і пішли, веселенько співаючи до села. Брехайло
пішов попереду, а Помагайло залишився трішки відпочити. Іде Брехайло
селом, орлом дивиться. Зирк-зирк - бачить, жінки капусту ріжуть.
Скорчилось, зморщилось та й підбігає:
- А чи не дасте, люди добрі, чого попоїсти? П'ятий день вже, як нічого не їв. -
От бідолаха, - кажуть жінки, - так, мабуть, їсти хоче, що й "добрий
день. Боже поможи" забув сказати. Треба чоловіка нагодувати!
Зараз же дали йому їсти й пити. Як же наївся й напився Брехайло, то й нумо знов: - А що це ви робите? - Капусту ріжемо, як бачите, -відповіли жінки. -
Капусту?! Та хіба ж це капуста? Тьфу на неї та й годі! Отже ж якби не
бачив, що ріжете, то й не повірив би, що це капуста. От у нас, у Москві,
так там цибуля та й та більша. А вже що капуста, то одно слово капуста:
сім тисяч москалів, коли хочете, однією головкою наїдаються, аж
качаються.
І тут не повірили й образилися такою несусвітньою, ніколи в них не
чуваною брехнею. За таке злочинство посадили Брехайла в холодну. Зараз
же після цього йде, ледве чвалаючи, Помагайло рятувати свого товариша.
Жінки й питають його:
- А відкіля, чоловіче. Бог несе? - Московський! - О, це добре! А скажіть, будьте ласкаві, чи буває у вас у Москві така то й от така капуста? - Е, люди добрі! Ви б наперед голодному чоловікові дали чого-небудь попоїсти! Наївся Помагайло та й каже:
- Ну, хазяюшки, я про таке не чув і такого не бачив. То, мабуть,
брехня. А ось де правда, так правда. Коли брешу, подумаєте, то нехай
мені язик усохне. Як ішов я по Москві, так бачив, що сім хат одним
капустяним листом укриті. Се так свята правдонька.
Здивувалися жінки, подивилися одна на одну, пойняли й тут віри, бо ж
чоловік божиться, заприсягається. Треба, кажуть, того відпустити, коли
так. Відпустили. Пішли собі далі, обнявшися, Брехайло з Помагайлом. Прийшли
знов до іншого села. Помагайло, як і треба, лишився відпочити, а
Брехайло пішов у село. Глянув сюди-туди, навколо. Бачить люди церкву
будують. Підходить і навіть "Боже поможи" не каже, а просто:
- А чи немає, люди добрі, чого-небудь у вас попоїсти? Ось уже тиждень минає, як і крихітки в роті не було. Зараз же дали йому їсти й пити. Як наївся Брехайло, то так собі веселенько почав: - А що це ви будуєте?
- Церкву Богу, - кажуть люди. - Тю-тю-тю! Так оце у вас така церква
буде?! Ай-ай-ай! От так церква! Сором, та й годі! А я думав, що це
хлівець на свині. От у нас у Москві, от там церкви! Справжні церкви!
Такі церкви, що як кури повилазять на хрест, то аж з неба зірки
видзьобують. От то так церкви!
Се вже він верзе, чорт його батька зна що, та ще й не кривиться. Так
не можна: таку зневагу та нісенітницю вигадувати. Поки суд та діло,
закувати його в колодку та й держати в холодній. Так і зробили. Тільки що впоралися з ним, коли ось лізе й Помагайло. Побачили люди чужого чоловіка й питають у його:
- А звідкіля, чоловіче? - Московський! А чи єсть у вас, у Москві, такі й отакі церкви, як ми чули? -
Хіба ж я можу все докладно розказати, коли вже тиждень минув, як я й
шматка хліба не бачив. Такий скрізь тут у вас лихий народ.
Зараз нагодували його, чим Бог дав, а тоді Помагайло каже: - Ні,
ребята, я сього діла не знаю. А ось як ішов я по Москві одного разу, то
бодай мені руки й ноги відсохли, коли брешу, бачив, як півень тягав у
зубах півмісяця. Я погнався за ним, щоб одняти. Думка, бачите, була у
мене, що тоді не треба було б світла купувати. Тільки він, клятий,
знявся з землі та й полетів аж на небо й сів собі на другій половині
місяця. От се так правда, бо сам бачив.
- Ну, се вже й ти брешеш, - кажуть українці. - Беріть, дядьки, й сього! Помагайло
став репетувати та від них подався до начальства, а люди за ним. Як
почуло московське начальство, то аж за боки взялося: так регочеться, так
регочеться, а далі й каже:
- Ну й ловко ж дурять наші хахлів! -а тоді знову до українців: - Ну, сих не смійте чіпати, як хто і зачепить, то велике лихо тому буде. Зараз же випустіть обох! Почухали,
почухали люди потилиці, але що ж поробиш? Звісно, начальство: супроти
нього й закону немає, що хоче, те й робить. Мусили випустити обох.
Тоді Брехайло з Помагайлом засміялися, обнялися собі любенько та й
помандрували до другого села... От так і досі вони ходять по нашій
великій Україні та, нічого не роблячи, брехнею своєю і ситі, й обуті, ще
й гроші по кишенях бряжчать, і начальство їх любить і заступається
раз-у-раз за них, а наші українці тільки потилиці чухають та й годі.
Чи не траплялися вони й вам, люди добрі? Ой, кому вони тільки не траплялися, любі земляченьки!
|