МАЯКОВСЬКИЙ, Володимир Володимирович (Маяковский, Владимир Владимирович — 07.07.1893, с. Багдади, побл. Кутаїсі — 14.04.1930, Москва) - російський поет.
Творчість
Маяковського і по сьогоднішній день залишається визначним художнім
здобутком російської поезії поч. XX ст. Його твори не позбавлені
ідеологічних перекосів і пропагандистської риторики, але вони не можуть
перекреслити об'єктивної значимості та масштабу художнього таланту
Маяковського, реформаторської суті його поетичних експериментів, які для
сучасників, та й для нащадків поета асоціювалися з революцією у
мистецтві.
Маяковський народився у Грузії, де проминуло його дитинство. Після
смерті батька у 1906 р. сім'я перебралася у Москву, де Маяковський
вступив у 4-ий клас П'ятої московської гімназії. У 1908 р. його
відчислили звідти, а через місяць Маяковського заарештувала поліція у
підпільній друкарні Московського комітету РСДРП. Упродовж наступного
року його ще двічі заарештовували. У 1910—1911 pp. Маяковський займався у
студії художника П. Келіна, а потім навчався в Училищі живопису,
познайомився з художником і поетом Д. Бурлюком, під впливом якого
формувалися авангардистські естетичні смаки Маяковського.
Перші вірші Маяковський написав близько 1909 р. у в'язниці, до якої
потрапив через зв'язок із підпільними революційними організаціями. Вірші
поета-дебютанта були написані у доволі традиційній манері, яка
наслідувала поезію російських символістів, і сам М. відразу ж від них
відмовився. Справжнім поетичним хрещенням для М. стало його знайомство у
1911 р. з поетами-футуристами. У 1912 p. M. разом з іншими футуристами
видав альманах «Ляпас суспільним смакам» («Пощёчина общественному
вкусу»), підписаний Д. Бурлюком, О. Кручених і В. Маяковським, з віршами
Маяковського «Ніч» («Ночь») і «Ранок» («Утро»), в якому в епатажно
зухвалій манері проголошував розрив із традиціями російської класики,
закликав до створення нової мови та літератури, такої, яка би
відповідала духу сучасної «машинної» цивілізації і завданням
революційного перетворення світу. Практичним втіленням декларованих
Маяковським у альманасі футуристичних тез стала постановка у
петербурзькому театрі «Луна-парк» у 1913 р. його віршованої трагедії
«Володимир М.» («Владимир М.»). Особисто автор виступив режисером і
виконавцем головної ролі — поета, котрий страждає у ненависному йому
сучасному місті, що нівечить душі людей, котрі хоча й обирають поета
своїм князем, але не здатні оцінити принесену ним жертву. У 1913 p.
Маяковський разом з іншими футуристами здійснив велике турне містами
СРСР: Сімферополь, Севастополь, Керч, Одеса, Кишинів, Миколаїв, Київ,
Мінськ, Казань, Пенза, Ростов, Саратов, Тифліс, Баку. Художньою
інтерпретацією програми нового мистецтва футуристи не обмежувались і
намагалися впроваджувати у життя свої гасла практично, зокрема навіть
одягом і поведінкою. їхні поетичні виступи, відвідини кав'ярень чи
навіть звичайна прогулянка по місту нерідко супроводжувалися скандалами,
бійкою, втручанням поліції.
Під знаком захоплення футуристичними гаслами перебудови світу і
мистецтва перебуває уся творчість М. дореволюційного періоду, її
характеризує пафос заперечення буржуазної дійсності, яка, на думку
поета, морально калічить людину, усвідомлення трагедії існування людини у
світі наживи, заклики до революційного оновлення світу: вірші «Пекло
міста» («Адище города», 1913), «Нате!» («Нате!», 1913), збірка «Я»
(1913), поеми «Хмарина в штанах» («Облако в штанах», 1915),
«Флейта-хребет» («Флейта-позвоночник», 1915), «Війна і мир» («Война и
мир», 1916), «Людина» («Человек», 1916) та ін. Поет різко заперечував
Першу світову війну, яку характеризував як безглузду криваву бійню:
стаття «Цивільна шрапнель» (Штатская шрапнель», 1914), вірші «Війна
оголошена» («Война объявлена», 1914), «Мама і вбитий німцями
вечір»(«Мама и убитый немцами вечер», 1914) та ін. З саркастичною
іронією поет ставиться до лицемірного світу бюрократів, кар'єристів і
пристосуванців, котрі дискредитують чесну працю, чисте сумління і високе
мистецтво: «Гимн судді» («Гимн судье», 1915), «Гімн ученому»(«Гимн
ученому», 1915), «Гімн хабарю» («Гимн взятке», 1915) та ін.
Вершиною дореволюційної творчості Маяковського є поема «Хмарина в
штанах», яка стала своєрідним програмним твором поета і в якій він
найбільш чітко та виразно виклав свої світоглядні й естетичні настанови.
У поемі, яку сам поет називав «катехізисом сучасного мистецтва»,
проголошуються і в образній формі конкретизуються чотири гасла: «Геть
ваше кохання», «геть ваш лад», «геть ваше мистецтво», «геть вашу
релігію» — «чотири крики чотирьох частин». Наскрізним лейтмотивом через
усю поему проходить образ людини, котра страждає від неповноти і
лицемірності буття, що її оточує, котра протестує і прагне до
справжнього людського щастя. Початкова назва поеми — «Тринадцятий
апостол» — була перекреслена цензурою, але саме вона найглибше і
найточніше передає основний пафос цього твору й усієї ранньої творчості
Маяковського. Апостол — це учень Христа, покликаний впроваджувати у
життя його вчення, але у М. цей образ швидше наближається до того, який
пізніше з'явиться у знаменитій поемі О. Блока «Дванадцять». Дванадцять —
це традиційне число найближчих учнів Христа і поява в цьому ряду
тринадцятого, «зайвого» за біблійними канонами, апостола сприймається як
виклик традиційній світобудові, як альтернативна модель нового
світопорядку. Тринадцятий апостол Маяковського — це й символ
революційного оновлення життя, до якого прагнув поет, і водночас
метафора, здатна передати справжній масштаб поетичного явища речника
нового світу — Маяковського.
Тогочасна поезія Маяковського заперечує не просто окремі негаразди
та вади сучасного суспільства, вона заперечує саму можливість його
існування, основоположні, корінні принципи його буття, набуває масштабу
космічного бунту, в якому поет відчуває себе рівним Богу. Тому у своєму
бажанні бути підкреслено антитрадиційним ліричний герой Маяковського
доходить до максимального епатажу, такого, що, здавалося би, балансує на
хиткій межі, за якою починається заперечення моралі та здорового
глузду: він дає «ляпас суспільним смакам», вимагає у перукаря «причесати
йому вуха» («Нічого не розумію...»), стає рачки і гавкає по-собачому
(«Ось так я зробився собакою... «) і з викликом заявляє: «Я люблю
дивитись, як вмирають діти...» («Я»), кидає в зал під час виступу: «я
зарегочу і радісно плюну, плюну в лице вам...» («Нате!»). У поєднанні із
високим зростом і гучним голосом Маяковського усе це створювало
неповторний образ поета-борця, апостола-провісника нового світу.
«Поетика раннього Маяковського, — пише О. Мясников, — це поетика
грандіозного. У його поезії тих років все напружено до краю. Його
ліричний герой відчуває себе здатним і зобов'язаним вирішувати не лише
завдання перевлаштування власної душі, а й усього людства, завдання не
лише земні, а й космічні. Гіперболізація і складна метафоризація —
характерні риси стилю раннього Маяковського. Ліричний герой раннього
Маяковського почувається надзвичайно незатишно в буржуазно-міщанському
середовищі. Він ненавидить і зневажає всіх, хто заважає Людині з великої
літери жити по-людськи. Проблема гуманізму — одна із центральних
проблем раннього Маяковського.» І водночас, незважаючи ні на що, навіть у
період найвищого злету футуристичного епатажу, Маяковський завжди
залишався романтиком, самотнім, ніжним, людиною, котра здатна до
співчуття і котра розуміє цінність «найменшої піщинки живого». Про
справжнього Маяковського свідчать його вірші, у яких він із співчуттям
говорить про «братів наших менших» («Добре ставлення до коней», «Що не
сторінка, — то слон чи левиця «), прагне до гармонії Всесвіту
(«Послухайте!»), з любов'ю пише про дітей. Подібний контрастний пафос
притаманний і таким прикметним для ранньої лірики поета віршам, як «А ви
змогли б?», «Послухайте!», «Лілічко! Замість листа...»:
Наді мною,
крім твого погляду,
лезо жодного ножа не владне.
Завтра забудеш,
що коронував тебе,
що душу квітучу коханням випік,
і суєтних днів звихрена метушня
розшарпає сторінки моїх збірок...
Чи ж слів моїх листя сухе
зупинитися змусить,
жадібно дихаючи?
Дозволь хоча б
останньою ніжністю вистелити
твої затихаючі кроки.
(«Лілічко! Замість листа...» , пер. І. В.)
Російську революцію Маяковський зустрів декларативною заявою: «Моя
революція. Пішов у Смольний. Робив. Усе, що доручали». Пізніше
Маяковський із гордістю пригадував, що солдати і матроси, котрі
штурмували Зимовий палац, промовляли два його поетичні рядки: «їж
ананаси, рябчиків жуй, День твій останній надходить, буржуй!» Як
зазначала пізніше критика, поняття «Маяковський» і «поет революції»
стали у цей час синонімами. Ця аналогія утвердилась і за кордоном, де
Маяковського почали сприймати як своєрідний «поетичний еквівалент»
Жовтня.
У 1918 р. Маяковський організував групу «Комфут» (комуністичний
футуризм), співпрацював з газетою «Мистецтво комуни», у 1923 р. створив
«Лівий фронт мистецтв» (ЛіФ), у 1923-1925 pp. видавав однойменний
журнал. Намагаючись використовувати всі художні засоби для надання
підтримки новій державі, пропаганди нових цінностей, Маяковський писав
злободенну сатиру, вірші та частівки для агітаційних плакатів («Вікна
РОС-ТА», 1918-1921). Творчість Маяковського радянського періоду у
площині формальних пошуків та художніх здобутків загалом не поступається
раннім віршам, тоді як зміст тогочасних поезій фактично зливається з
ідеологічними гаслами правлячого режиму. Тогочасні вірші поета пройняті
вірою у перемогу ідей нового суспільства, побудованого за законами
братерства і справедливості. Поет асоціює себе з «агітатором,
горлаєм-ватажком», котрий не протистоїть натовпу, а є його часткою,
робітником, його голосом. Втіленням ідейної позиції Маяковського цих
років стали його драми та поеми.
Невдовзі після революції Маяковський створив п'єсу-міф про
всесвітній соціалізм «Містерія-Буфф» («Мистерия-Буфф», 1918), у якій
представники пролетаріату та селянства — «сім пар нечистих» рятуються у
ковчезі під час всесвітнього революційного потопу, проходять пекло і рай
і знаходять «землю обітовану» — комуністичний Едем. У поемі «150 000
000» (1921; кількість тодішнього населення Радянської Росії) поет
висловлює свою духовну єдність з революційною стихією і народом, мріє
про той час, коли революційні селяни завоюють США і проголосять там
перемогу комунізму. Оспівуванню комуністичних міфів присвячені й відомі
поеми Маяковського «П'ятий Інтернаціонал» («Пятый Интернационал», 1922),
«Володимир Ілліч Ленін»(«Владимир Ильич Ленин», 1924), «Добре!»
(Хорошо!», 1927). Після кількох закордонних поїздок з'явилося багато
віршів, у яких він висловлює свої негативні враження від
«капіталістичного світу наживи». Поет засуджує суперечності буржуазного
світу, його негативні явища: «Хмарочос у розрізі»(«Небоскрёб в разрезе»,
1925), «Бродвей» («Бродвей», 1925), «Блек енд вайт»(«Блек энд уайт»,
1926) та ін. Нещодавно стало відомо, що в останні роки життя Маяковський
почав усвідомлювати примусовий, штучний характер деяких своїх творів. У
чернетках було знайдено гірке зізнання, що він «ставав на горло власним
пісням». У відповідь на свою поему «Добре!», яка оспівувала штурм
Зимового палацу і побудову соціалістичного суспільства, Маяковський
збирався писати нову поему — «Погано!»
З кінця 20-х pp. у Маяковського поступово посилювалося відчуття
разючої невідповідності політичних і соціальних реалій соціалістичної
дійсності тим високим ідеалам, з якими асоціювалася для нього революція.
Чим далі, тим більше з-під пера поета з'являлися твори, у яких він
вдається до нищівної критики негативних явищ радянського побуту,
адміністративно-чиновничої системи, культури та мистецтва. Вершиною
«революційної» сатири Маяковського стали дві його п'єси, написані в
останні роки життя — «Клоп» («Клоп», 1929) і «Лазня» («Баня», 1930).
Перша з них є їдкою сатирою на радянське міщанство. Головний герой
Присипкін, котрий маскується пролетарським походженням, аби влаштувати
собі сите і безбідне життя, у якому й сліду не залишається від тих
цінностей, заради яких здійснювалась революція. Друга п'єса — це сатира
на бюрократичні порядки у радянських установах. У центрі зображення —
конфлікт між інженером Чудаковим, котрий винайшов машину часу, і
бюрократом Побєдоносиковим, котрий намагається завадити науковому
відкриттю. Обидві п'єси були визнані ідеологічно хибними, а поетові
дорікали відсутністю у його творах партійності. Критики проголосили, що
Маяковський збився з революційного шляху, став «попутником», на що поет
гірко зауважив: «Смішно бути попутником, коли відчуваєш себе
революцією».
Поступово Маяковський потрапив у літературну, а далі й ідеологічну
ізоляцію. Його п'єси були зняті з постановок, йому було відмовлено у
в'їздних візах до Парижа (на побачення з коханою, російською емігранткою
Тетяною Яковлевою), його не визнавали ні колишні колеги з ЛіФу, ні нові
з РАППу, а виставку М. «20 років роботи» проігнорували і партійні
чиновники, і впливові літератори. Драматизм становища М. ще більше
ускладнили його стосунки з Веронікою Полонською, котра нібито й кохала
поета, але відмовлялася залишити заради нього чоловіка. Усе це
спричинило глибоку душевну кризу, наслідком якої стало самогубство
Маяковського. Він вистрілив собі в серце, залишивши знамениту посмертну
записку:
Все, як кажуть,
«інцидент поперчений»,
об побут
розбився любові баркас.
Життя,
сподіваюсь з тобою ми квити,
до біса рахунки мук,
болей
й образ.
Щасливо залишатися.
Володимир Маяковський
Через десять років, очевидно, з тих же
причин — «нестачі повітря», до самогубства вдасться й інша видатна
російська поетеса — М. Цветаева, а в 1930 році, відразу після поховання
Маяковського, вона, одна із небагатьох, сказала про поета ті слова, на
які він насправді заслуговував і які виявилися пророчими для його
посмертної долі: «Я боюся, що, попри всенародний погреб, попри всю
пошану й усі плачі за ним Москви та Росії, Росія до кінця так і не
зрозуміла, хто був подарований їй в особі Маяковського... Маяковський
набагато випередив нашу сучасність і десь, за якимось поворотом, чекає
на нас. І озиратися на Маяковського нам, а може, й нашим онукам
доведеться не назад, а вперед».
Хоча ще за життя Маяковського його слава почала тьмяніти, від
цілковитого забуття Маяковського «врятував», як відомо, Й. Сталін,
котрий у відповідь на лист Лілі Брік, колишньої коханки поета, котра
поскаржилася на несправедливе ставлення до Маяковського, через п'ять
років після його смерті наклав відому резолюцію: «Маяковський був і
залишається найкращим, найталановитішим поетом нашої радянської епохи.
Байдуже ставлення до його пам'яті і творів — злочин». Але ця «милість
вождя» зіграла злий жарт із посмертною долею поета.
Вона наперед усувала можливість об'єктивного підходу до вивчення
творчості поета, з правом на різні точки погляду на його поезію і
сприяла канонізації Маяковського винятково як пролетарського поета,
твори якого, за словами Б. Пастернака, у цих нових умовах «почали
вводити примусово, наче картоплю за Катерини». Звісно, як і будь-яка
«поетична величина», особистість Маяковського складна і неоднозначна, не
позбавлена внутрішніх суперечностей і драматичних помилок. Тому до
поета насамперед потрібно підходити неупереджено, пам'ятаючи, що
Маяковський — це син складної епохи, яка розпочалася з великих
революційних зрушень і завершилася трагедією мільйонів людей. Поет
пережив духовну драму, пов'язану з кризою віри у соціалізм. Але,
незалежно від своїх поглядів, він увійшов в історію літератури як
сміливий новатор поетичної мови, системи версифікації та засобів
художньої виразності. Його поезія вирізняється особливою піднесеністю
духу і постійним пошуком шляхів у майбутнє.
Не тільки в російській, а й у світовій поезії навряд чи знайдеться
ще один поет, масштаб новаторських перетворень і художніх реформ якого
можна було би порівнювати з тим внеском, що його зробив у поезії XX ст.
Маяковський. Поетичному стилю Маяковського притаманні підкреслена
експресивність, підвищена метафоричність. Вірші М. часто будуються як
одна велика розгорнута метафора. У цій самій функції Маяковський
використовує й гіперболи, які фантастично збільшують ознаки
зображуваного і тим підсилюють емоційне враження від нього. М. пропагує
«зламаний» синтаксис, який протистоїть логічно упорядкованому, чіткому
порядку слів у реченні. Найулюбленіші прийоми М., що розривають
традиційний синтаксис, — це різноманітні, іноді дуже складні форми
інверсії, порушення форм граматичного підпорядкування слів, т. зв.
«телеграфний» синтаксис, що імітує стиль телеграфних фраз. Маяковський
увів у російську поезію безпрецедентно велику кількість неологізмів,
демократизував поетичну мову як у лексичному аспекті (прозаїзми,
вульгаризми, професіоналізми і т.д.), так і в інтонаційному, надавши
поетичній мові виразних інтонацій прозаїчного мовлення. Услід за
символістами та акмеїстами Маяковський продовжив упроваджувати в
російську поезію нову, тонічну систему віршування, причому робив це
набагато сміливіше і радикальніше від своїх попередників. Поет розробив
новий графічний малюнок вірша — знамениту «драбинку», яка виносить слова
та їхні групи в окремі рядки, що посилює їхню смислову вагу та
забезпечує точність смислових вражень. Маяковський запровадив у поезію
нові види римування (римуючи початки поетичних рядків, кінець
попереднього і початок наступного, кінцеві слова рядків зі словами із
середини рядків і т. д.), а також обґрунтував смислову функцію рими як
такої позиції вірша, на яку повинно виноситись найважливіше у смисловому
аспекті слово рядка. З навальним шквалом порівнював поетичні пошуки М.
П. Неруда, а О. Мандельштам назвав його першим серед поетів, творчість
котрих розрахована «не на вчора, не на сьогодні, а назавжди».
У 1912-1914 pp. Маяковський тричі відвідав Україну, а з 1924 —
щороку. Тут він виступав у цілому ряді міст, оспівав столицю (вірш
«Київ», 1924). присвятив Україні теплі рядки у віршах «Борг
Україні»(1926), «Нашому юнацтву»(1927), «Три тисячі і три сестри»(1928) й
ін.
Твори Маяковського українською мовою перекладали П. Тичина, М.
Бажан, Ю. Яновський, Л. Первомайський, Остап Вишня, М. Терещенко, П.
Воронько, С. Голованівський, Є. Дроб'янко, Р. Лубківський та ін.