ІВАН НЕЧУЙ-ЛЕВИЦЬКИЙ
(1838 — 1918)Іван Семенович Левицький
(літературні псевдоніми — І. Нечуй-Левицький, І. Нечуй тощо) народився 25
листопада 1838р. в м. Стеблеві Київської губ. Канівського повіту (нині —
Черкаська обл.,
Корсунь-Шевченківський район). Змалку цікавився звичаями і побутом селян,
пізнавав скарби українського фольклору та поезії Шевченка, що згодом яскраво
відбилося в його творчості.
Навчався Нечуй-Левицький в
Богуславському училищі (1848 — 1852), потім у Київській семінарії (1853 — 1859)
та Київській духовній академії (1861 — 1865). Перед ним відкривалася духовна
кар'єра, але юний магістр богослов'я рішуче від неї відмовився і, пориваючи з
сімейними традиціями, викладав російську мову, літературу, історію, географію,
логіку в Полтавській семінарії (1865 — 1866), гімназіях Каліша, Седлеця (1866 —
1873), Кишинева (1873
— 1884). 1885р. письменник вийшов у відставку, оселився в Києві і, ведучи
досить замкнене життя, повністю віддався літературній праці.
Вступивши на літературну ниву в
60-ті рр. XIX ст.,
Нечуй-Левицький одразу привернув до себе увагу читачів і критики. Вже перші
його твори — "Дві московки” (1868) і "Рибалка Панас Круть” (1868), повість
"Причепа” (1869) — відзначалися новизною характерів, яскравістю барв.
Після перших кроків письменника, що
свідчили про появу сильного, молодого таланту на терені української прози,
виходять з друку його нові, розгорнені полотна. В 70-ті рр. художник створює
класичні твори з народного життя: "Не можна бабі Парасці вдержатись на селі”
(1874), "Благословіть бабі Палажці скоропостижно вмерти” (1875), "Микола Джеря”
(1878), "Кайдашева сім'я” (1879), "Бурлачка” (1880).
У наступні роки, хоч творчий пульс
письменника дещо слабне, він створює ряд цікавих, визначних творів ("Старі
гультяї”, 1897; "Чортяча спокуса”, 1885; "Не той став”, 1896; "Сільська
старшина бенкетує”, надруковано 1911р.). Окремо стоїть казка "Скривджені та
нескривджені” (1892), де письменник у фантастичних образах показує суперечності
між народом і самодержавством.
Багаті спостереження побуту, моралі
і звичаїв духовенства знайшли повнокровне втілення у великій повісті
Нечуя-Левицького "Старосвітські батюшки та матушки” (1884р. надрукована в "Киевской
старине” в
російському перекладі, в 1888р. — у журналі "Зоря” мовою оригіналу).
Якщо в "Старосвітських батюшках...”
гумор і сатира поєднані з легким сумом, то в наступних повістях і оповіданнях —
"Афонський пройдисвіт” (1890), "Поміж ворогами” (1893), "Київські прохачі”
(1901, надрукована 1905р.) — на перший план в малюнках характерів виступає авторський
сарказм.
Погляд письменника неодноразово
звертається до освічених кіл, до української інтелігенції. Різноманітні типи
людей цієї суспільної групи, їх ідейні прагнення, суперечки постають у романах
"Хмари” (1874) і "Над Чорним морем” (1890), а також у творах інших прозових
жанрів ("Навіжена”, "Неоднаковими стежками”, "Гастролі”, "На гастролях в
Микитянах”, "Дивовижний похорон”).
Не лише сучасність, а й сторінки
української історії знайшли відображення у творах Нечуя-Левицького, що належать
до різних жанрів: казка "Запорожці” (1873), повісті і науково-популярні нариси
("Гетьман Іван Виговський”, "Перші київські князі”, "Татари і Литва на
Україні”, "Унія і Петро Могила”, "Український гетьман Богдан Хмельницький і
козаччина” та ін.). Серед історичних художніх творів письменника перше місце
займає роман "Князь Єремія Вишневецький” (1897, вперше надруковано 1932р.). Образи минулого України
Нечуй-Левицький відтворював і в драматичних творах ("Маруся Богуславка”, 1875;
"В диму та полум'ї”, 1911).
Письменник активно цікавився
розвитком українського мистецтва: театру, музики, живопису ("З Кишинева”, 1884; "В концерті”, 1887;
"Марія Заньковецька, українська артистка”, 1893, та ін.).
Крім згаданих історичних драм перу
Нечуя-Левицького належать комедії з міщанського побуту ("На Кожум'яках”, 1875;
"Голодному й опеньки м'ясо”, 1887), які містять цікаві характеристики типів
міщан, торговців, дрібних чиновників, їх звичаїв, моралі й психології. Найбільш
вдалою є перша п'єса, яка у переробці М. Старицького під назвою "За двома
зайцями” набула більшої сценічності й досі живе в українському театрі.
У творчій спадщині письменника є
також літературно-критичні й літературно-публіцистичні статті. У відомій статті
"Сьогочасне літературне прямування” (1878 — 1884) містяться цікаві роздуми про
специфіку художньої творчості та роль усної поетичної традиції в літературі.
У праці "Українство на літературних
позвах з Московщиною” (1891) Нечуй-Левицький досить виразно висловлює
націоналістичні погляди на історію і культуру України.
Нечуєві-Левицькому належить кілька
статей і рецензій про українську літературу. Вони присвячені поезії Шевченка
("Сорок п'яті роковини смерті Шевченка”, "Хто такий Шевченко”), повісті Д.
Яворницького "Де люди, там і лихо”, дають широкий огляд творчості класиків і
сучасних йому українських поетів і прозаїків від Шевченка до А. Кримського, В.
Самійленка і Б. Грінченка ("Українська поезія”). Чималий інтерес має велика
стаття "Українська декаденщина” (надруковано вперше 1968р.).
В роки імперіалістичної війни І.
Нечуй-Левицький жив самотнім, голодним життям. На початку 1918р. в умовах кайзерівської
окупації Києва письменник тяжко захворів, згодом потрапив до Дегтярівської
богадільні (будинок для перестарілих), де й скінчив життя 2 квітня 1918р.
|